بچه های بد

یک وبلاگ به بزرگی دنیا

بچه های بد

یک وبلاگ به بزرگی دنیا

شنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۰۹:۰۶ ب.ظ

۰

در سفر به ترکیه لیر ببریم یا دلار؟

شنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۰۹:۰۶ ب.ظ

قبل از اینکه بخواهید کل متن را بخوانید باید بگوییم که دلار ارز بین المللی است و برای تمام سفرها می تواند گزینه مناسب تری باشد. اما زمان های خاصی وجود دارد که لیره بیشتر بدردتان خواهد خورد، از همین رو در ادامه با ما باشید تا با جواب سوال در سفر به ترکیه لیر ببریم یا دلار آشنا شوید. همچنین لازم به ذکر است ما از شما عزیزانی که این مطلب را می خوانید سپاس گذار هستیم تا در صورتی که مطلب یا نکته ای را در این باره می دانید با ما در میان بگذارید.


قبل از اینکه بخواهیم برویم سراغ اصل مطلب کمی می خواهیم درباره واحد پول ترکیه صحبت کنیم، واحد پول این کشور لیره است و آن را با واحد TRY یا TL نشان می دهند، واحد یکای خرد ترکیه هم کروش است. هر صد کروش برابر با یک لیره می‌باشد. در حال حاضر اسکناس‌ های استفاده شده در این کشور ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ بوده و سکه‌ های رایج در ترکیه نیز ۱ لیره‌ ای و ۱، ۵، ۱۰، ۲۵ و ۵۰ کروش هستند، که البته سکه یک کروشی در این کشور خیلی به ندرت استفاده می‌ شود. همچنین در استفاده از اسکناس ‌های لیره دقت داشته باشید. چرا که برای مثال اسکناس‌ های ۵ و ۵۰ لیره‌ ای بسیار شبیه به یکدیگر هستند.


برای سفر به ترکیه ببریم یا دلار؟
خوب به سوال اصلی مطلب مورد نظرمان رسیدیم، برای تمام کسانی که به ترکیه سفر می خواهند کنند این سوال وجود دارد که لیره با خودشان ببرند یا دلار آمریکا؟ در پاسخ باید گفت که با توجه به بین المللی بودن دلار در سفر به ترکیه همواره بهتر است که با خودمان دلار ببریم. این ارز دولتی در ترکیه بسیار طرفدار دارد و در تمام صرافی ها بسیار معتبر و مورد قبول است. همچنین در صورتی که بعد از سفر به کشور ترکیه، تصمیم به سفر به کشور دیگری را نیز گرفتید، می ‌توانید به راحتی دلارهایتان همراه خود به کشور بعدی ببرید و آنجا نیز از آن‌ ها استفاده کنید.

علاوه بر این ها با توجه به افت قیمتی که ارزهایی مانند لیره  و ریال در برابر دلار دارند بهتر است که آن مبلغی که می خواهید همراه خودتان ببرید به صورت دلار باشد. علاوه بر اینکه از افت قیمت لیر در امان خواهید ماند، از بالا رفتن قیمت دلار در مقصد نیز سود خواهید کرد. به همین دلیل توصیه می‌ شود، که در سفر به ترکیه همراه خود دلار به همراه داشته و در ترکیه کم کم و به مقدار نیاز خود آن را تبدیل به لیر ترکیه بنمایید و خرج نمایید. حال ممکن است برایتان سول پیش بیاید که در کجا می توانید دلار خودتان را به لیره تبدیل کنید.


تبدیل ارز و صرافی های ترکیه
برای تبدیل پول نقد در کشور ترکیه باید به صرافی هایی که در این ترکیه به آنها DOVIZ گفته می شود، بروید. در این صرافی ها بدون پرداخت کمیسیون می توانید تبدیل ارز نمایید. صرافی های DOVIZ معمولا در جلوی مغازه خود تابلویی دارند که نرخ تبدیل ارز را نشان می دهد. صرافی های مختلف ممکن است نرخ تبدیل متفاوتی داشته باشند بنابراین قبل از تبدیل ارز بهتر است نرخ تبدیل یکی دو صرافی را چک کنید. مسافرانی که می‌خواهند لیره ترکیه را به ارز کشور خودشان قبل از خروج از ترکیه تبدیل کنند و یا کسانی که قصد خرید یک کالای بزرگ را دارند، حتما طبق قوانین ترکیه رسید معامله را باید نزد خودشان نگه دارند تا مشخص باشد این معامله قانونی انجام شده است.


زمان هایی که لیر بیشتر از دلار بدرد می خورد
با توجه به این که دلار ارز بسیار مناسبی است برای این که با خودتان ببرید به کشور ترکیه اما گاهی اوقات است که لیره ترکیه بیشتر به دردتان می خورد. در برخی از ایام سال به طور کلی بهتر است که شما با خودتان لیر ببرید، این ایام مربوط میشه به ایام تعطیل کشور ترکیه مثل اعیاد فطر و اعیاد قربان در این ایام صرافی ها هستند و فعال هستند ولی نرخ های تبدیل غیر واقعی و غیر منصفانه است پس اگر در ایام تعطیل کشور ترکیه قصد سفر و گردش در کشور ترکیه را دارید بهتر است که همراه خودتان لیر بیارید تا به دردسر نیوفتید. با توجه به این موارد پس زمانی که خواستید در ایام تعطیل به این کشور سفر کنید توجه داشته باشید که ۱۰۰ الی ۲۰۰ لیره همراه خودتان داشته باشید. حتی اگر در خارج از ایام تعطیل به ترکیه رفتید ولی پروازتون در روزهای شنبه و یکشنبه که در ترکیه تعطلات آخر هفته می شود سعی کنید که مقداری لیره برای این دو روز ببرید چرا در روزهای تعطیل مقدار لیره همراه خودتان ببرید، چرا که صرافی ها قیمت درستی در روزهای تعطیل نمی دهند.

 

سفر به ترکیه,راهنمای سفر به ترکیه,پول ترکیه

برای مسافرت به ترکیه بهتر است که لیره ترکیه به همراه داشته باشید

 
چک ‌های مسافرتی در سفر به ترکیه
بسیاری از مسافران هستند که به دلیل موقعیت شغلی خودشان دارای چک های مسافرتی می باشد، زمانی که به ترکیه می رسند به بانک می روند تا چک را نقد کنند، اما باید توجه داشته باشید که در بانک های ترکیه به منظور تبدیل چک مسافرتی به پول نقد مقدار زیادی کمیسیون از شما کم می شود، برای اینکه بتوانید از این هزینه ی اضافی جلوگیری کنید پیشنهاد می کنیم که فقط از چک‌ های مسافرتی با واحد پوند استرلینگ، یورو یا دلار آمریکا استفاده کنند. استفاده از کارت‌ های اعتباری به مراتب راحت‌تر است.


 استفاده از کارت ‌های اعتباری در ترکیه
از جمله معمول ترین کارت های اعتباری که در ترکیه توسط مسافران استفاده می شوند عبارت از ویزا کارت، مستر کارت و امریکن اکسپرس هستند. علی رغم اینکه بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌ها ترجیح می‌دهند، که پول نقد دریافت کنند اما معمولا می‌توانید با استفاده از کارت‌های اعتباری نیز کارهای مالی خود را انجام دهید. خودپردازهای ATM نیز در بسیاری از مکان‌های شهری ترکیه وجود دارد و از طریق آن‌ها نیز می‌توانید از کارت اعتباری خود پول نقد برداشت کنید.


نکات مهم درباره تبدیل ارز ترکیه
- اگر در سفر به ترکیه تصمیمتان بر این شد که با خودتان دلار ببرید، همانطور که گفتیم نیازی نیست که نگران تبدیل دلار در این کشور باشید، اما حتما توجه داشته باشید که همه دلارتان را یکجا خرد نکنید. بلکه هر روز به میزان لازم لیره بخرید و ترجیحا آخر روز اینکار را بکنید تا بیشترین سود را از افت قیمت لیر در مقابل دلار برده باشید.


- نکته مهمی امنیتی دیگری که وجود دارد این است که تمام دلارهای خودتان را در معرض دید دیگران حتی صرافی ها قرار ندهید. به طور معمول سعی کنید که دلارهای خودتان را در چند جیب تقسیم کنید و همه را یکجا نگه ندارید. اگر با خودرو شخصی مسافرت می کنید حداکثر بردن ۵۰ لیره کافیست.


- به قیمت هایی که بر روی تابلوهای صرافی نشان می دهند آن چنان توجه نکنید و با فروشنده بر سر فروختن بالای دلارتان چانه بزنید. هرگز بیرون از صرافی اقدام به فروش دلارتان نکنید.


- هرگز بفکر پولشویی در ترکیه نباشید. خرید و فروش ارز در صرافی ها بشدت کنترل و رصد می شود و بهتر است در صرافی دلار خود را تبدیل به لیر کنید چون معمولا هتل های ترکیه این کار را با ریت بالاتری انجام میدهند که برای شما به صرفه نیست.

 

منبع: eligasht.com

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی